marți, 15 aprilie 2014

Plutonierul


Plutonierul

 

Cred că istoria a fost scrisă  de un plutonier.  Nu Biblia, nu Dumnezeu, ci plutonierul a creat istoria. El a scris regulamentul, el l-a aplicat. Înalt sau scund, slab sau gras, cu mustață sau fără, el este omul fără carte , dar care știe tot. Nu a condus în viața lui un pluton. S-a ocupat de treburi administrative. Registre, efecte militare,  hrană, ordine, da, ordine, fără ordine nu există  nimic. Nu ridică vocea, el doar mârâie.  Superiorii nu-l iubesc, soldații nici atât. Dar el este plutonier de sute de ani. Nimeni nu știe dacă  a fost însurat, dacă are copii, nici plutonierași  ca el, greu de închipuit. Are două vicii – minte de îngheață apele și fură. De furat , fură puțin, o pâine, o carte ( la ce-i trebuie?), dar de mințit , nu am văzut mitoman mai mare. Tu îi pui dovada în față,  el, nu , el este stăpânul  adevărului mincinos. Uneori și plânge, ca să te convingă de dreptatea lui. O fi un psihopat? Nici vorbă. I-am fost prieten, a uitat, l-am ajutat  să-și ia bacalaureatul, a uitat. În schimb îmi reproșează căl-am trădat mereu și oriunde. Adică merge pe principiul – te judec cu unitatea mea de măsură. Este un rău necesar. Fără plutonieri, vorba lui Sveijk, când vorbea despre clistir, imperiul acesta se dărâmă. Să nu creadă cineva că am ceva împotriva plutonierilor reali, vorbesc despre un plutonier iluzoriu. Plutonierul există sub forma ADN-ului în foarte mulți oameni. Ei nici nu știu cât de plutonieri sunt. Nici nu vor ști, altfel s-ar supăra.  Iar arta nu trebuie să supere pe nimeni. Dacă eram Rembrandt făceam un portret nemuritor – PLUTONIERUL.

BORIS MARIAN

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu