BORIS MARIAN
Născut la
19 noiembrie 1941, în Rusia, regiunea Stavropol (Caucazul de Nord). A venit în
România, în 1945, a absolvit liceul Sf.Sava, din București, în 1959, apoi
studiile inginerești, în 1965, la Moscova. A debutat cu versuri la „România literară”,
în 1968, cu girul lui Geo Dumitrescu, apoi la „Luceafărul” (prezentări de
Grigore Hagiu, Ilie Constantin). A obținut Premiul Cenaclului Nichita Stănescu
în anul 1987.
A publicat
șapte volume de versuri, la editurile Litera, Cartea Românească, Albatros,
Ed.Nouă (Asociația Scriitorilor din București), lectori fiind, respectiv, Radu
Albala, Florin Mugur, Georgeta Dimisianu, Horia Gârbea. Despre Boris Marian au
scris Cornel Regman, Alex.Stefănescu, Gh.Grigurcu, ș.a,. fiind prezent în
Dictionarul Literaturii Române (Editura Academiei), sub redacția acad. Eugen
Simion, în Dicționarul Scriitorilor Români, al lui Aurel Sasu, în istoriile
literaturii române scrise de D. Micu, Marian Popa, Henri Zalis. A mai publicat
trei volume de eseuri despre personalități și momente din istoria evreilor, la
editurile Hasefer, Ed Nouă.
Dintre
cărțile publicate menționăm – Numele
profesorului (1986), Profesorul de
fericire (1989), Vocea profesorului
(1993), Mers în pustiu sau căutarea lui
Dumnezeu (2005), Dicționar sentimental
(2006), Adesea între ore solitare, 154 de sunete, Bazar oriental (p.I, p.II), A
bis sau a șaptea poartă (2008) - editura. Nouă- Asociația Scriitorilor din
București, 154 de Sunete” (2009) -
editura.Granada, Infernul de toate zilele
(2011) - editura. Granada, antologii colective diverse (în România, Franța),
printre care Antologia Poemului fantastic contemporan Cerul de Jos, volum îngrijit de Mihail Grămescu–editura Virtuală.
Colaborează
la numeroase reviste din țară și din străinătate. Pe parcursul timpului a fost
redactor la mai multe publicații. În prezent face parte din colectivul de
redacție al revistei “Realitatea evreiască” și al revistei internaționale de
cultură “Cervantes’.
Este membru
al Uniunii Scriitorilor din România din anul 1994.
Referințe.
critice - Dicționarul General al Literaturii Române - editura. Academiei
(coord. Eugen Simion) – 2008; Dicționarul Scriitorilor Români - Cluj -
autor Aurel Sassu; Dicționarul scriitorilor români de azi - Iași, 2011 -
Boris Crăciun, Daniela Crăciun; Istoriile literare ale lui D. Micu, H. Zalis,
Marian Popa; Articole în reviste - Alex Stefănescu (Flacăra), Gh. Grigurcu (
Steaua), H. Zalis (Contemporanul), s.a.
Dicționarul
General al Literaturii Române – Academia Română (coord.Eugen Simion)-
editura Univers Enciclopedic (literele
L-O)-2009: „Poezia lui Boris Marian cultivă un umor discret, reținut, asociat
acidității asumate, într-un stil direct, ca într-o radiografie atrăirilor”.
La primirea
în USR a fost recomandat de Geo Bogza, Maria Banuș, D. Micu.
Dumitru
Micu – istoric literar – recomandare de intrare în USR ( 1990): „Impresia
provocată de parcurgerea tuturor poemelor este categoric favorabilă, natură
elegiacă și reflexivă, Boris Marian se comunică într-o formulă proprie,
interesantă”.
Geo Bogza –
poet – recomandare în 1990: „Boris Marian se dovedește un poet adevărat, pe
care l-am citit cu interes și mari satisfacții estetice”.
Maria Banuș
- recomandare 1990: „Am citit cu emoție și plăcere volumele de versuri ale lui
Boris Marian, este o poezie autentică, de factură modernă, de o limpede
expresivitate, adeseori aforistic-parabolică”.
CITEAM MANUSCRISUL
M-am
liniștit, aproape
că
nu mai am nimic de pierdut,
Anii
sunt la locul lor, stima și iubirea
Stau
și ele undeva, ascunse,
Cărțile
nevândute le-am donat
la
un azil de bătrâni,
de
ce să nu plece și ei fericiți,
cu
o metaforă în gând?
Singura
mea avere,
omul
de lângă mine,
supraviețuiește
cu mine,
cu
iubirea dăruită unul altuia,
precum
fructele culese-mpreună,
veți
spune, vai ce idilic,
nu,
cel mai înalt gând
este
și cel mai simplu,
nu-l
schimb nici pentru zece tratate
de
filosofie kantiană și hegeliană
O
nedumerire tot am,
cum
va suporta pământul
atâta
iubire și sete de ea?
SPERANȚĂ
Pe fruntea
mea alunecă un glonț,
Ca un melc
însângerat,
Câte gloanțe
nu și-au sfârșit drumul
În trupul
fratelui, surorii noastre?
Fumul, ca o
plasă subțire de păianjen
Îmi
învăluie inima, seara vine la mine
Cu tălpile
carbonizate, stelele mi se par cusute
Direct pe
piele, de pe fruntea mea
Se
desprinde zăpada însângerată,
Am purtat
și eu martiri și mitraliere,
Vorbesc cu
durerea inimii, curios cât de ușor
Se
risipește celălalt trup, oare știu adevărul
Doar cei
care mor, noi, cei de dincolo de zidul alb,
Nu știm
nimic?
BRUSC, TOATE LUCRURILE
Brusc,
toate lucrurile s-au ridicat
Împotriva
mea, eram într-o închisoare a lucrurilor,
Se aruncau
spre mine, mă loveau
Peste față,
peste genunchi,
Mă simțeam
bătrân de patru mii de ani,
Bătut
cu pietre, hohote și chițăieli,
Plângeam
în mine ca un câine,
Mă-mpiedicam,
mă urmărea doar râsul,
Deși
am jucat și am cântat și eu
La
masa veseliei, port în spinare
Propriile
erori, păcate,
Toți
le-am purtat, unii le-au aruncat la ghenă,
Mi-a
mai rămas doar cântecul șoptit,
Iubirea
din ascunse amintiri,
Le
cânt și cânt ființa din aceste cânturi,
Că
om sunt eu, ca voi, oameni – lucruri.
POEM PENTRU NIMENI
Nu poți
trăi cu-nțelepciune, singur,
Cum
strălucește soarele în linguri,
Ești
vulture ori ești șarpe ori ești om,
Nu poți
visa de te-adâncești în somn.
Iubesc,
învăț, n-am încetat nicicând,
Până voi fi
cenușă ori pământ,
Iar prin
iubire-nvăț de două ori,
Primind
lumina sunt luminofor.
Primind
sărutul redevin bărbat,
Eu știu și
nopțile în care m-ai visat.
VOCE-N PUSTIU
Umblu-n pustiu,
Umblu-n pustiu,
Găsesc un
izvor,
Vreau să-l
sorb,
El se
retrage, dispare,
Trece o
pasăre-n zbor,
Este
imaginația mea,
Aud o voce,
„nu ești singur”, aud,
În jur nu
este nimeni,
„unde
ești?”, întreb,
„unde
ești”, răspunde ecoul,
Eu sunt
și vocea și izvorul,
Deasupra e
cerul moral,
Cum zicea
singuraticul Kant,
Pentru
cine-s moral?
Pentru ce?
Orice
pustiu are-un capăt.
La țărmul
oceanului mă regăsesc,
Oceanul și
oamenii, orașe, un vuiet.
Sunt
sungur? Nu știu.
Un copil mă
întreabă ce fac.
Nici asta
nu știu.
CRIMĂ
Rimă,
crimă, o minciună
Este
moartea cea străbună
Timpul are
el un nume,
timpule,
nebune.
Zilele
pornesc la drum,
Anii tot
adună scrum,
Îngeri urcă
și coboară
Între
cer-pământ, o scară
Iacobe,
străbunul meu,
Cum
te-alese Dumnezeu?
Ciclice-s
schimbările,
Continente,
mările.
Cad aleșii,
vin aleșii,
Plopii
înfloresc, cireșii,
Munca este
chin și pace,
Bursa-i joc
ce mult ne place.
Yes, I like
and I love you,
One, two
three, DADA, TATOO
Cap tăiat,
cap tăiat
Ce-ai
vorbit de te-au luat?
Capul joacă
sus în țeapă,
Cine tace,
acela scapă.
ORGA NEBUNĂ
Se ridică
nebunia în două picioare,
țopăie ,
plânge cu lacrimi de crocodil,
e plină de
sânge, poartă mănuși albe,
par niște
aripi de rechin.
Nu este
clipă de pierdut,
Se clatină
zidurile, orga tot cântă
Orgolioasa
orgă de lut,
O furie de
undeva, de lângă.
La-li-lo-la,
do-fa-mi-sol
Mă
fugărește, latră la mine,
Ce e cu
tine, în care rol
Încerci să
te afirmi în lume?
Cine este
organistul nebun,
Ba eu, ba
tu, ba un intrus,
Ne cântă
orga pe ultimul drum,
Orga-i
tăcută, eu parcă-s dus.
IDIȘE MAME
Unul dintre
cântecele care mă face să lăcrimez când îl aud este IDIȘE MAME. Nu este numai
dragostea naturală pentru cea care mi-a dat viață și m-a apărat în primii ani pe
acest pământ, dar și regretul extrem de acut, nepotolit, că nu i-am dat atâta
dragoste și prețuire cât mi-a dăruit ea mie. M-a învățat să am încredere în
mine, fără a fi trufaș, să nu fiu slab, dar să am grijă de sănătate, să fiu
mândru de ceea ce sunt și să nu aplec urechea la bârfe, să răspund
încercărilor a de fi pus la colț, de a
fi nedreptățit. Poate că, din acest motiv am avut chiar de suferit, dar nu ei
îi pot reproșa aceste praguri puse de
destin. A avut o viață care pe alt om, mai mult, o femeie ar fi încovoiat-o
moralmente, dar ea era rezistentă, era o luptătoare cu soarta. În copilărie era
bătută de un părinte cu concepții retrograde despre educație, care îi mai și
spunea că nu este frumoasă, nici bogată.
Avea o minte ageră și asta cred că a suplinit totul. Primul soț despre care nu
mi-a povestit niciodată, am aflat indirect, a înșelat-o, ea l-a lăsat, al
doilea soț, tatăl meu, un om admirabil, însetat de carte și de idealuri, a
murit la vârsta de 50 de ani. Mama a trăit până la 88 de ani, relativ, singură,
eram eu, familia mea, frații ei, dar niciunul nu am stat cu ea mai mult timp,
nu i-am adus alinarea de care avea
nevoie. Nu a fost o fire nesociabilă. Dimpotrivă, se împrietenea ușor cu te
miri cine. Nu a fost prea amabilă cu aleasa mea, dar după un timp a acceptat-o,
gelozia mamei a cedat generozității.
Ce pot să
mai spun? Nimic. Nu merg la mormântul ei, pentru mine nu a murit, o văd aproape
în fiecare noapte, în vis, deși au trecut 17 ani de când a plecat, din păcate,
în chinuri nemeritate. Un bărbat nu plânge, eu nu plâng, nu pot, dar picături
invizibile îmi trec prin suflet.
PYTHONUL
Pythonul
este ambiția noastră. El este colegul/colega noastră. El este viața. El nu are
sex. La început este umil. Te laudă. Te-a înghițit , dar te laudă. Dă lecții de
viață, de filozofie, se pricepe la poezie, este cel mai bun poet, a asimilat
toată literature universală. Adeseori este confuz, dar are o scuză – noi suntem
cu toții foarte confuzi. După multe contuzii. Nu a semnat scrisori, nu a fost
în opoziție. Pythonii pot fi uneori și torționari și conducători de state, pot
înghiți orice funcție. La prima catastrofă mondială, i-aș propune lui Dumnezeu
să-l radă de pe fața pământului. Ca exponat ar fi o minune la Antipa sau în
altă parte. Un ciocan ar da primul semnal.
Nu mai
bate, nu-ți sunt frate. N-avem noi același Dumnezeu, fier suntem și tu și eu.
Fără python viața ar fi altfel. Dulce ca mierea.Vinovat este cel bătut. Că
există. Un car bolnav la șold trece scârțâind. Pythonul îi smulge cuiele.
Pythonul taie lemne și capete.Vârfuri știrbe în zig-zag. Aveam un coleg la
ospiciu, se numea Zig-zag, juca table cu oase de om. Pythonul te înjunghie și
te îmbărbătează. Uneori se preface în vacă și moare înainte de a da… lapte. Ca
un paing urâtul se smulge de pe ață, iar eu îmi scriu poemul cu sânge și cu
viață, tăișul se afundă în carnea încă vie, mișcare controlată, din suflet o
fâșie se duce-n infinitul foșnind ca o hârtie, iar trupul se-nfioară, iar
Dumnezeu privește, poetul-lumânare-ntr-o noapte se topește. Dansând cu cartea
de citire, coboară tot mai în adâncuri, acolo latră, scos din fire ,crâncen
câinele pământului. Subțire rochia de mireasă valsează undeva-n văzduhuri,
căruța mortului e trasă și tremură în iarnă murgul, o, câine al pământului,
vezi bine că eu sunt în război cu timpul, străbunii mei purtară flinte, eu
retopesc plumbii-n cuvinte. Eroare mare, cred, se face, când râde-un om de
dobitoace, pentru că râsul nu e semn de multă minte, ci din lemn e capul celui
care crede că umbra lui nu se mai vede, iar umbra este peste tot o umbră de
biet dobitoc. A reuși să vezi în afara ta, aceasta este culmea
înțelepciunii.Tzara nu a mâncat salam cu soia, aceasta ne confirmă chiar și
Zoia Kosmodemianskaia, din filmul unde mult plângeam, acum vreo cincizeci și
ceva de ani. Era real, se pare, nu spun ba, dar cu Tzara e altă dandana, că
nimeni nu înțelegea, ce vrea acel ochelarist cu DADADA. Păi aste el dorea, și
azi irită prostia ce-i mereu gravidă. De n-ar fi Dumnezeu, de n-ar fi Dumnezeu,
eu tot aș vizita un templu, un muzeu, de nu ar exista nimic divin, atunci eu
tot m-aș mulțumi privind la câini și prunci, beția religioasă din marile orașe
se aseamănă picturii grăbite, în guașă, barbară este oaia, iar lupul un estet,
iubirea este trustul cu adresă și antet, Aristotel și Platon și multe celelalte
celebre nume-și caută un loc mărunt în carte, gigante panouri, picioare, buze,
piepți se zbuciumă în vântul seninei dimineți.„Îți voi arăta cu totul altceva
decât umbra ta pășind în urmă-ți dimineața”.
FINIS CORONAT OPUS
Înving cei
care știu să se schimbe, spune profesorul, el își este părinte, el își
este-nceputul, ca și sfârșitul propriilor îndoieli, stingeți chibritul, se
roagă hârca din fundul peșterii, în urma noastră vin meșterii, aranjează,
decopertează, poleiesc tot ce e mucegai, scris diavolesc, sunt într-o stare
minunată, strigă profesorul sub bolta renocată, durerea s-a ascuns, aproape că
nu mai este, o adevărată beție a puterii celeste, astfel vorbim, încheiem
procese verbale sub fiecare din cele patru portale, profesorul căzuse de mult
de la înălțime, era dus pe targă prin mulțime… Da, nu era, oh, nu era
accesibil, nu discuta, el gândea, contempla, o ceață subțire îl învăluia,
sfâșiată când devenea irascibil, ascunde comori, dezvăluie orori, vulnerabil
fiind, voia să pozeze, cărțile domniei sale, metereze ar fi fost, dar cărțile
au viața lor. Sunt un vinovat, nu aștept iertare sunt nemodelat, mi-am format
eu, singur o statură care ar putea să-nvingă prin ea însăși multe semne
de-ntrebare. L-am zărit în urmă într-un tren uitat, într-o gară fără nume, fără
linii, încerca să prindă lacrima luminii pe un geam, un abur verde-ntunecat.
O vară
blândă, energică trecea Bucegii, dormisem mult, în vis o viperă-nțeleaptă mă
prevenea, eu îi citeam însemnul. Corabia din suflet se apropia de port. Îmi
sprijineam propria casă cu spinarea. În primăvară ne alintă toți cireșii, iar
toamna numai luna nu mai caută pe sub pleoape. În vis o viperă-mi vorbea de
vise. Orbind noi nu vom fi nevolnici, numai trufia s-o lăsăm deoparte, ca pe-o
haină veche. Nici pânzele corabiei, nici vântul nu ne aduc mai multă bucurie,
ca însăși conștiința de a fi.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu